mandag 5. juli 2010

Salvador og foerste dag i prosjektet

I gaar kveld kom jeg, Tuva, tilbake til Salvador etter noen fantastiske dager i Itacaré. Magen var litt sur etter uvisst antall caipirinhas i loepet av de siste dagene, men det faar man regne med.

Bussen fra Itacaré var smekkfull og gikk kl. 08.40 om morningen. Bussturen gikk fint, men det ble litt dramatisk paa baaten fra Bom Despacho til Salvador da en mann kollapset og baaten maate snu. Jeg var den eneste hvite paa der, og en dame kom bort og spurte om jeg var doktor (i den egenskap av av jeg er hvit?). Det var litt rart, men heldigvis virket det som at det gikk fint med mannen!

I dag var forste dag i prosjektet. Jeg ble kastet rett ut i det, og ble introdusert som engelsklaerer i klassen umiddelbart. Og saa var det vaersaagod. Heldigvis hadde jeg med meg min lille lommeparloer fra Lonely Planet og fikk stotret fram noen fraser paa engelsk og portugisisk. Min forste leksjon var litt inspirert av Brazilian Portugese Podcast-kurset jeg har hort de foerste 9 (av 296) lessons av. Den bestod av folgende:

Tallene 1-10 (s. 29 i lommeparloeren)
Yes/no/please/thank you/hello/my name is etc. (s. 91 og 92 i lommeparloeren)
Ukedagene (s.32 i lommeparloeren)
Fotballfraser - de er jo saa opptatt av fotball i dette landet (s. 133 i lommeparloeren)
Kroppsdeler (s. 185 i lommeparloeren)

Forst fikk jeg kjoere opplegget for en klasse. Kl. 11 gikk den klassen hjem og nye barn kom. Fra kl. 13.30 til 15.00 fikk jeg ta opplegget igjen. Turen hjemover tok 2 1/2 time paa grunn av koe, og naa sitter jeg paa internettcafé og det kom akkurat en stor parade i gaten utenfor! Jeg har perfekt utsikt her jeg sitter, men skal snart ut aa delta i folkefesten.

I morgen skal jeg laere barna om dyr og farger. Hadde med noen fine klistremerker fra Sprell som vi skal bruke, og saa har min amerikanske venn hjulpet meg med aa finne sanger vi kan synge!

Naa skal jeg spise middag og sjekke ut hva denne folkefesten er for noe! Tchau (s.92)!

1 kommentar:

  1. Tuva! Du er så flink og tøff! Gleder meg til å høre mer om eventyret:)

    Klem, Camilla

    SvarSlett

Tilbakemeldinger? Tips?