tirsdag 27. juli 2010

Hjemme igjen

I går kveld kl. 19.15 landet vi på Gardermoen etter å ha vært på reisefot siden kl. 17.20 søndag kveld. Først gikk flyet fra Fortaleza til Sao Paolo, og så fra Sao Paolo til Frankfurt. Ikke spør meg hvorfor vi tok den omveien. Det er ikke fordi vi er så innmari glade i å fly ihvertfall, men vi fikk i det minste god tid til å se mange filmer på flyet!

I Frankfurt ble jeg stoppet i sikkerhetskontrollen for å være med på "special test". Ble litt skjelven da det kom en mann i dress for å ta meg med "til et annet sted". Det viste seg at de bare skulle sjekke kameraet mitt for sprengstoff, men jeg ble svett der en liten stund.

På Gardermoen ventet venner, familie og kjærester med store glis om munnen. Da var det liksom greit at ferien var over.

Turdeltakerne skiltes på flyplassen (som venner), og reunion er allerede avtalt. Det blir caipirinha, caipiroska, brasiliansk musikk og havaianas. 3 av 5 har brukt ferien til å lese Elizabeth Gilberts Eat, Pray, Love, og vi skal se filmen sammen når den kommer 01.10.10:


torsdag 22. juli 2010

Fortal og Fortaleza

Saa var vi tilbake i Fortaleza! Hit kom vi mandag kveld. Siden da har vi softet paa stranden og plasket i bassenget. I gaar reiste Elisabeth hjem og det var trist og rart. Vi er naa fire igjen, og om et par dager er ferien ogsaa over for oss. Hjemreisen er paa sondag, og de siste dagene er satt at til intensivsoling (vi startet i gaar og alle fikk en fin roedfarge), gavehandling og FORTAL!




Fortal er en aarlig karnival-lignende festival i Fortaleza. Man kjoeper noen fargerike t-skjorter for en dyr penge, og alle som har paa seg en saann offisiell skjorte faar vaere med paa festen! Vi har kjopt en fin neongroenn en, og den skal gi oss inngang, fri bar og mat paa ett bestemt omraade. Fra det omraadet skal vi skal se paa en parade med konserter og dansing og greier og saann. Etter paraden blir det visst konserter paa omraadet. Tror jeg.

Oppvarmingen til festivalen startet med en stor fest i gaar. Der var selvfoelgelig vi, og det var konserter og mange forskjellige klubber paa en stor utearena. Noen av oss kastet inn haandkledet kl. 02.00, mens andre var hjemme kl. 06.00 foer de avsluttet kvelden med nattbad i bassenget utenfor leiligheten!

I kveld starter selve festivalen, og kl. 18.00 blir vi hentet til voerspiel hos en venn av Juliana. Selve paraden starter i 20-tiden. Etter det aner jeg ikke hva som skjer, men tipper det blir noe som ligner dette:

tirsdag 20. juli 2010

Salvador: BILDER

24 timer i Salvador (9.-10. juli): spiste en pizza med mer ost enn deig, drakk litt øl, var på 50 Cent konsert, ble gjennomvåte, møtte på en kunsthandler som en gang håndhilste på Magne Furuholmen i A-ha og handlet souvenirer.











mandag 19. juli 2010

safari i Jeri

Vi skulle egentlig reise til Fortaleza fra Jeri i går kveld, men vi er her jaggu enda. Og for et fantastisk sted dette er! I går hadde vi en helt vidunderlig dag. Vi var på Buggy ride rundt i området og fikk sett laguner, ligget i hengekøyer med stumpen i vannet, kjørt flåtebåter, kjent vinden i håret og vi fikk også se solnedgangen gjennom hullet i en sten. Dessuten tok vi en masse fantastiske bilder som kommer etterhvert. Foreløpig har vi denne smakebiten lånt fra Youtube:



Da vi kom hjem etter eventyret spiste vi middag og tok en deilig drink i bargaten som hver kveld dukker opp fra intet. I 18-tiden hver kveld, etter at solen har gått ned, triller de gamle tantene frem vognene sine og begynner å mikse drinker til tørste feriegjester. Det er caipirinhas og caipiroskas (a form of Caipirinha prepared with vodka instead of the usual cachaça) i alle mulige varianter. Favoritten foreløpig er caipirinhas med stjernefrukt!

Byen var ganske tom etter helgen, så vi tok en tidlig kveld og gikk hjem og lekte med Chatroulette. Det var en rar avslutning på en dag som har tatt pusten fra oss!

fredag 16. juli 2010

Jericoacoara










Etter 7 timer i buss fra Fortaleza, samt en times tur på safaribuss over sanddyner og langs strender kom vi endelig frem til Jericoacoara.
Landsbyen som minner om verdens ende med sanddyner og hav så langt øyet kan se.
Her koser vi oss med late dager i sola, nye brasilianske bikinier, og god mat og drikke.
Vi merker regntiden her også med byger som kommer og går, men de går fort over så vi søker bare ly med en liten caiprinha eller to og så tilbake i sola.



Sjekk ut flere bilder fra paradis HER!

Monkey business



Ok, det er en stund siden vi var i Rio, men her kommer apekattene til Olsen! Fra da www.casa579.com i Santa Theresa.


torsdag 15. juli 2010

Glimt fra Rio og Itacaré

 
Brasil vinner over Chile i VM. Det ble vist på storskjerm på Copacabana.


Og vi var med på feiringen sammen med 97 000 brasilianere.


Ja, alle 5 var med.


Og ellers har vi støtt på noen andre små problemer/utfordringer:


onsdag 14. juli 2010

Fra Salvador til Fortaleza

Naa er det noen dager siden forrige oppdatering. Siden sist har vi forflyttet oss fra Salvador til Fortaleza, og her er oppsummeringen:

Salvador
Fredag kom jentene til Salvador. Vi feiret ankomsten med pils paa verandaen. Regnet oeste ned, men som alle vet saa finnes det ikke daarlig vaer, bare daarlige klaer. Vi hadde i og for seg ganske daarlige klaer, men det stoppet oss ikke. Etter at vi hadde bestilt en litt ekkel pizza gjorde vi oss klare for konsert. For ja, det ble 50 cent. Midt i dusjing og pynting og greier banket det paa doeren til rommet. Der stod en brasiliansk mann i rosa pikéskjorte og regulering og ville vaere med oss paa konsert. Det var jo greit, forutsatt at det var nok plass i taxien. Der det er hjerterom er det husrom, og da det var tid for avreise, kl. 19.30, presset vi oss alle 6 inn i en liten taxibil!

Konsertarenaen var diger og utendoers. Konsertstart var satt til kl. 20.00, og vi trodde vi nesten var litt sent ute. Vi hadde glemt konseptet om Brazilian time. Oppvarmingsbandet gikk paa 22.30, og de spilte i en evighet. Det skar i oerene. Det er heller ikke til aa stikke under en stol at vi skilte oss noe ut i folkemengden, der det var lett aa "finne 5 feil". Kompisen vaar derimot var storfornoyd og tok bilde etter bilde av sine nye venner, baade med og uten seg selv. I det 50 Cent gikk paa scenen begynte regnet for alvor aa poese ned! Sokk vaate 45 minutter senere kastet vi inn haandkledet og spanderte paa oss 2 taxier hjem.

Loerdagen stod vi opp tidlig og saa solen titte frem. Dagen ble brukt i Pelourinho, Salvadors historiske omraade som i 1985 kom paa UNESCOs World Heritage liste. Bilder og souvenirer ble kjoept. Paa kvelden var det tid for aa ta turen ut til nok en flyplass, og turen gikk til Fortaleza.

Fortaleza
Vi kom frem til leiligheten vi har faatt laane i Fortaleza i 01-tiden natt til sondag. Vi har portmann, VASKEMASKIN, balkong, 3 soverom og 2 bad (egentlig 3, men det siste hoerer liksom til hushjelpen som vi ikke har). Dette er saker! Soendagen gikk med til aa komme seg etter reisen og etter forkjoelse og rusten hals som foelge av regnvaeret paa 50 Cent-konserten.

Mandagen var det strandliv som gjaldt. Det er deilig aa endelig ha kommet til solen (selv om vi renner bort)! Naa som vi har eget kjoekken har vi funnet ut at vi skal spare penger ved aa lage mat selv, men ble fort blitt oppmerksomme paa at det er lett aa bruke penger paa butikken ogsaa. Vi har ihvertfall et helt kjoekken fullt av eksotiske frukter og juicer og greier og greier! Mandag kveld fikk vi middagsbesok av Juliana som Tonje traff da hun var utvekslingsstudent i USA i 2000/2001. Hun tok oss med paa Pirata, og det minnet mest om et Chippendales show:



Tirsdag var det (relativt) tidlig opp og paa stranden. I taxi denne gangen. Vi jobber med aa tilpasse oss dette dekadente jet-set livet i Fortaleza, og laa derfor paa en strand i tilknytning til et hotell istedenfor til en vanlig strandbar. Etter strand var det tid for beauty parlor. Der fikk vi manikyr, pedikyr, napping av oyenbryn og diverse. Vi betalte under 50 Reais hver, dvs. ca. 180 kr. Det er galskap! Saa var det hjem for haarkur og ansiktsmaske, foer det var ut paa restaurant igjen! Vi var paa det hotteste stedet i hele Fortaleza ifoelge vaar personlige guide og fasilitator Juliana. Det skal ikke vaere daarligere enn det. Tonje og Annette spiste til og med grillet kyllinghjerte! Spennende typer.

I dag er det onsdag og vi skal til Juliana og henge ved bassenget hennes foer vi setter oss paa bussen (igjen) til Jericoacoara (Jeri). Ifoelge vaare nye venner i Fortaleza (Juliana og hennes menn) er Jeri paradis paa jord!

Der i paradis skal vi vaere frem til soendag, og vi gleder oss stort!


(I gaar kveld fikk stebror Andreas og hans forlovede Alison en liten gutt, og jeg er blitt tante Tuva! Det maa ogsaa nevnes)

torsdag 8. juli 2010

Salvador: dag 4 og siste dag i prosjektet

Var ute i brasiliansk tid i dag igjen (eller South-American time som James fra Miami ville ha sagt. Jeg er ikke helt komfortabel med det). Til mitt forsvar skal det sies at frokost paa hotellet serveres kl. 07 og bussen ut tar mellom 45 min og 1 1/2 time. Da sier det seg selv at det er vanskelig aa vaere der til 08!

I utgangspunktet skulle jeg vaere i prosjektet ut uken, men siden damene kommer til Salvador i morgen har jeg tatt en dag fri for aa vaere velkomstkomité! I dag var med andre ord siste dagen i prosjektet, og det er jo typisk siden jeg akkurat har blitt varm i troya.

Var sammen de mellomstore og de store barna i dag. Snakket om frukt og farger og dager og maaneder og kroppsdeler og what not. Fant paa kreative laeringsmetoder som funket ganske bra, og som jeg ble ganske stolt av da jeg saa hvor godt de slo an.

Fikk klemmer og brev og tegninger da jeg skulle dra. Hoveddame Duci ga meg et fint brev som jeg skal oversette med google translate naar jeg kommer hjem.

onsdag 7. juli 2010

Salvador: dag 3 i prosjektet

I dag igjen kom jeg til arbeid paa brasiliansk vis. Det skulle visst ikke saa mye til foer jeg ble vant til lokale skikker (eller saa har jeg problemer med aa venne meg av med fleksitid).

Altsaa, det er jo ikke krise. Undervisning starter jo ikke foer 09.30, og frem til da leker man bare og henger og prater litt. Og i og med at jeg ikke kan saa mye portugisisk enda (men jeg laerer stadig), saa har jeg ikke saa mye aa bidra med uten min phrasebook. Den kommer best til nytte etter 09.30.

Dagen i dag fikk jeg vaere sammen med smaattingene paa 3-6 aar. Det var veldig koselig. De pratet og pratet, og jeg pratet tilbake. Paa norsk. Vi hadde det kjempehyggelig! Lekte, sang, hoppet paa fanget og danset. Vi fargela frukt og sa de engelske navnene. Og saa lekte vi med Mr. Pig og Mr. Mouse og sang Itsy-bitsy spider og Ten Little Indians. Jeg lot vaere aa kommentere paa om det var helt politisk korrekt aa si indianer, og om det ikke egentlig heter native americans. Debatten om Lille Hoa for et par aar siden ligger fortsatt friskt i minnet.

Har etter noen dager i prosjektet skjont at det er et SFO-lignende opplegg. Halvpartene av barna gaar paa skolen om morningen, og halvparten gaar om ettermiddagen. For de minste er prosjektet en slags barnehage. Det er 4 klasser. En er fra 3-6, og saa er det to mellomklasser for de mellom 7-11 tror jeg. Den siste klassen er det ungdommer i. De er veldig festilge (og det er selvfoelgelig de som sa at jeg ligner paa Beyonce).

Har endelig faatt til aa laste opp bilder, saa her kommer et par av smaattingene i dag:

tirsdag 6. juli 2010

Salvador: dag 2 i prosjektet

Jeg maatte be bordboenn paa engelsk, og barna insisterer paa at jeg ligner paa Beyonce. Det er jo litt spesielt.

I dag var det ogsaa tid for leksjon nummer  2 (litt bedre forberedt):

Repetisjon av ordene fra i gaar (saerlig tall og dager)
Frukt
Farger
Skolesaker
Sanger: Hode, skulder, kne og taa (eller Head, shoulder, knees and toes) og Row, row, row your boat


Min amerikanske venn har reist til Rio, og jeg er naa alene igjen frem til resten av damene kommer paa fredag. Alle jeg har snakket med paa hotellet saa langt har blitt ranet, saa jeg gaar ikke med veske lenger naar jeg farter rundt i byen. Det er i og for seg helt greit, for alt jeg har i vesken er boeker og telefon, og telefonen trenger jeg jo i og for seg ikke her uansett (det er jo grisedyrt). Og saa jobber jeg med aa kle meg som en lokal og har kjoept  Havaianas! Sorte og veldig diskrete vel og merke.

Tirsdager er den store kvelden i Salvador, saa naa skal jeg ut i regnet for aa faa med meg litt livemusikk!
Haaper at roekla har det toppen i Itacaré enda (tipper det). Har ikke hoert noe annet!

Laster opp bilder naar vi faar en chance! Hyggelig med kommentarer forresten! Fortsett gjerne med det!

mandag 5. juli 2010

Salvador og foerste dag i prosjektet

I gaar kveld kom jeg, Tuva, tilbake til Salvador etter noen fantastiske dager i Itacaré. Magen var litt sur etter uvisst antall caipirinhas i loepet av de siste dagene, men det faar man regne med.

Bussen fra Itacaré var smekkfull og gikk kl. 08.40 om morningen. Bussturen gikk fint, men det ble litt dramatisk paa baaten fra Bom Despacho til Salvador da en mann kollapset og baaten maate snu. Jeg var den eneste hvite paa der, og en dame kom bort og spurte om jeg var doktor (i den egenskap av av jeg er hvit?). Det var litt rart, men heldigvis virket det som at det gikk fint med mannen!

I dag var forste dag i prosjektet. Jeg ble kastet rett ut i det, og ble introdusert som engelsklaerer i klassen umiddelbart. Og saa var det vaersaagod. Heldigvis hadde jeg med meg min lille lommeparloer fra Lonely Planet og fikk stotret fram noen fraser paa engelsk og portugisisk. Min forste leksjon var litt inspirert av Brazilian Portugese Podcast-kurset jeg har hort de foerste 9 (av 296) lessons av. Den bestod av folgende:

Tallene 1-10 (s. 29 i lommeparloeren)
Yes/no/please/thank you/hello/my name is etc. (s. 91 og 92 i lommeparloeren)
Ukedagene (s.32 i lommeparloeren)
Fotballfraser - de er jo saa opptatt av fotball i dette landet (s. 133 i lommeparloeren)
Kroppsdeler (s. 185 i lommeparloeren)

Forst fikk jeg kjoere opplegget for en klasse. Kl. 11 gikk den klassen hjem og nye barn kom. Fra kl. 13.30 til 15.00 fikk jeg ta opplegget igjen. Turen hjemover tok 2 1/2 time paa grunn av koe, og naa sitter jeg paa internettcafé og det kom akkurat en stor parade i gaten utenfor! Jeg har perfekt utsikt her jeg sitter, men skal snart ut aa delta i folkefesten.

I morgen skal jeg laere barna om dyr og farger. Hadde med noen fine klistremerker fra Sprell som vi skal bruke, og saa har min amerikanske venn hjulpet meg med aa finne sanger vi kan synge!

Naa skal jeg spise middag og sjekke ut hva denne folkefesten er for noe! Tchau (s.92)!

fredag 2. juli 2010

Itacaré!!!

Naa er vi samlet igjen! Oppstart i Gateengler ble flyttet til mandag, og i Salvador oste regnet ned. Saa i gaar satte jeg (Tuva) meg paa baat og buss og reiste til Itacaré. Baatfolge fikk jeg av min nye venn, gymlaerer James fra Miami. Paa bussen maatte jeg klare meg alene. De har fine busser her, og det var goy aa se kystlinjen fra Salvador og nedover til Itacaré. Mange smaa sote fiskebyer og surfesteder, hvis man liker saant.

Selve reisen tok bortimot 7 timer. Kl 20.00 gikk jeg av av bussen og kom til et hus fullt av smilende norske piker (og en mann fra Argentina). Deretter vanket det fest og moro til langt paa natt! En fin liten surferby dette. Mange gode resturanter og hyggelige folk.

I dag har det vaert fotballkamp, og Brasil tapte akkuratn 2-1 mot Nederland. Stemningen er ikke akkurat paa topp, for aa si det saann. Skulle lastet opp noen bilder, men disse maskinene paa internettcaféene har ikke blaatann.

Paa grunn av regnet har vi forresten bestemt oss for aa droppe Chapada Diamantina og bare reise rett til Fortaleza neste lordag. En rask titt paa yr.no viser oss at det var en lur avgjorelse:



Kontra:


Sondag reiser jeg tilbake til Salvador, og saa kommer rokla etter paa fredag. Da skal vi paa 50 Cent-konsert. Vi vet aa kose oss paa tur!