onsdag 30. juni 2010

Salvador og vaare veier deles for en liten stund

Naa har jeg (Tuva) forlatt jentene paa flyplassen og har funnet meg til rette paa hotellet i Salvador. De har reist videre til Itacare, og skal mote meg her fredag 9.7. Det regner og jeg er sulten, men vet ikke helt hvor jeg skal faa tak i mat. Har funnet meg en amerikansk venn fra Miami. Han er voksen og laerer, og har med seg en sammenleggbar sykkel. Visa-kortet mitt funker ikke her, men jentene har tatt ut penger til meg saa jeg tror det skal gaa bra.


I morgen er forste dag i prosjektet Gateengeler i Brasil, men jeg har fortsatt ikke faatt info om hvem jeg skal mote og naar. Tenker at jeg bare tar bussen ut, og sa ordner det seg nok!

tirsdag 29. juni 2010

Rio de Janeiro: status dag 3


Her er det eventyr! Vi har matet små miniaper med bananer. Vi har fått penis servert til middag og er stadig på utstilling (det er visst ikke så vanlig å være blond og beige her). Vi har drukket store mengder pils og caprinas, og de to siste dagene har vi tilbragt på Ipanema og Copacabana. På Copacabana så vi også Brasil slå Chile i fotball. Det var tøft! Har ikke sett så mange gatebarn. Det trodde jeg jo at vi skulle, særlig etter alle de favela-filmene jeg har sett. 

I går skulle vi bytte hotellrom (det var planen hele tiden), men istedenfor fikk vi bytte hus! Nå bor vi i et slott sammen med en mann litt oppi gaten fra casa 579 (tipper det er casa 583). Det er rart. Masse statuer og kunst og greier. Der skal vi bo til i morgen. Da reiser jeg til Salvador mens de andre skal videre til Itacare. Litt skummelt å skulle være en uke alene i det som skal være Brasil sin mest kriminelle by. 

I dag skal vi kjøre taubane fra sukkertoppen og ned. Og så skal vi på shopping og spa! Jeg håper å finne en minibank som kan lese kortet mitt. Ai, caramba. Er glad for å ha funnet ut at de forstår spansk i dette landet. Lirer av meg den ene spanske frasen etter den andre. Skjønner ikke hva de svarer tilbake enda, men det kommer nok.

søndag 27. juni 2010

Rio de Janeiro - ankomst

Etter om lag 24 timer på fly og flyplasser er vi omsider fremme!

Vi kom til hotellet i 10-tiden, der første pulje ble møtt av noen litt hissige vakthunder. I løpet av de første to timene i Rio hørte vi fem av det vi trodde var skudd fra favelaen, som ligger et par hundre meter unna. Vi har jo hørt at det er så skummelt der borte og har vært forberedt på det værste!

En kort reality check senere skjønte vi at det slettes ikke var skuddveksling, men fyrverkeri. I favelaen brukes fyrverkeri for å varsle beboerne om når politiet kommer. Man skal jo lære litt hver dag, og i dag har vi lært oss forskjellen på lyden av fyrverkeri og lyden av et pistolskudd.

Vi var en lærdom rikere, og Ipanema stod for tur:






Så var det tid for lunsj, og i dette spennende landet fikk vi denne overraskelsen servert sammen vår bestilling av "mixed grill":





Vi er fortsatt litt usikre på om denne kom fra en sau eller gris og er åpne for forslag!

Denne dagen har som enhver kan forstå vært full av nye inntrykk, opplevelser og gastronomiske underfundigheter. Nå bærer natten oss videre ut i Rios sambajungel. Vi er klare for eventyr!

fredag 25. juni 2010

i morgen skjer det

Avreisen nærmer seg med stormskritt. Den er i morgen faktisk. Kl. 17.10 mer nøyaktig. Og jeg har begynt å pakke først nå. For hva tar man med seg på langtur, egentlig? Vi har fått en fin pakkeliste fra Elisabeth som funker bra som veileder, men så var det jo det der med å ha en personlig twist. Det er jammen ikke så lett når man er ute i siste liten (dvs. kvelden før).

Sekken er tatt fram. Den er fylt med sko foreløpig. Resten av greiene ligger bare der. Det er solkrem, myggmiddel, hårkur og klær av ymse slag. Og når det er på plass så er det smykker og sjal som skal velges ut og pakkes ned. Det er mye å ta stilling til en fredag aften når klokken nærmer seg 23 etter en lang arbeidsuke.

Men, vi har ingen tid å miste! I morgen skjer det. Da braker det løs og vi er på vei til Rio!




P.S. Håper forresten Brasil vinner VM. Hvis klipp fra folkefest i gatene: se etter fire relativt høye, blonde jenter og en mellomblond en. Det kommer til å være oss!

tirsdag 8. juni 2010

Reiseruten med flytider

Det kommer alltid spørsmål om flytider, flynummer og reiserute. Her er detaljene for reisen til Monica, Annette, Tonje og Tuva.





Utreisen: Reise til Rio De Janeiro
Strekning 1
Avreise 17:10 Oslo (OSL) 26.06.2010 Reisetid: 02:20 Flynummer: BD3781 BD
Opereres av:
British Midland

Flytype: BOEING 737-600
Ankomst 18:30 London (LHR)




Økonomiklasse
Strekning 2
Avreise 22:05 London (LHR) 26.06.2010 Reisetid: 16:25 Flynummer: JJ8085 JJ
Opereres av:
TAM Linhas Aereas
+1 dag
Flytype: BOEING 777-300
Ankomst 10:30 Rio De Janeiro (GIG)




Økonomiklasse


Tilbaketuren: Reise til Oslo
Strekning 1
Avreise 17:15 Fortaleza (FOR) 25.07.2010 Reisetid: 03:30 Flynummer: JJ3301 JJ
Opereres av:
TAM Linhas Aereas

Flytype: AIRBUS A321
Ankomst 20:45 Sao Paulo (GRU)




Økonomiklasse
Strekning 2
Avreise 22:20 Sao Paulo (GRU) 25.07.2010 Reisetid: 11:40 Flynummer: JJ8070 JJ
Opereres av:
TAM Linhas Aereas
+1 dag
Flytype: BOEING 777-300
Ankomst 15:00 Frankfurt (FRA)




Økonomiklasse
Strekning 3
Avreise 17:20 Frankfurt (FRA) ma 26.07.2010 Reisetid: 01:55 Flynummer: LH6280 LH
Opereres av:
Lufthansa

Flytype: BOEING 737-600
Ankomst 19:15 Oslo (OSL)




Økonomiklasse

tirsdag 1. juni 2010

Om 25 dager skal det skje

Denne bloggen er en samlig reisebrev fra vår tur til Brasil sommeren 2010. Vi er 5 frøkner som har gått i klasse/parallellklasse sammen siden barneskolen. I 2003 var tre av oss på tur til Tyrkia (selvfølgelig), og suksessen gjentar vi nå 7 år senere. Denne gangen har vi også med to nye turdeltakere (som i og for seg også burde vært med første gangen).

Nå er det knappe 25 dager igjen til avreise! Vaksinene er tatt, sekken er hentet på Nesodden og noen av oss har ihvertfall kjøpt microfiberhåndle på Clas Ohlson (selv om visse turdeltakere mener at det kun er på Nomaden man får de gode sakene).

Snart er det tid for siste planleggingsmøte, og så gjenstår det bare og glede seg: