Salvador
Fredag kom jentene til Salvador. Vi feiret ankomsten med pils paa verandaen. Regnet oeste ned, men som alle vet saa finnes det ikke daarlig vaer, bare daarlige klaer. Vi hadde i og for seg ganske daarlige klaer, men det stoppet oss ikke. Etter at vi hadde bestilt en litt ekkel pizza gjorde vi oss klare for konsert. For ja, det ble 50 cent. Midt i dusjing og pynting og greier banket det paa doeren til rommet. Der stod en brasiliansk mann i rosa pikéskjorte og regulering og ville vaere med oss paa konsert. Det var jo greit, forutsatt at det var nok plass i taxien. Der det er hjerterom er det husrom, og da det var tid for avreise, kl. 19.30, presset vi oss alle 6 inn i en liten taxibil!
Konsertarenaen var diger og utendoers. Konsertstart var satt til kl. 20.00, og vi trodde vi nesten var litt sent ute. Vi hadde glemt konseptet om Brazilian time. Oppvarmingsbandet gikk paa 22.30, og de spilte i en evighet. Det skar i oerene. Det er heller ikke til aa stikke under en stol at vi skilte oss noe ut i folkemengden, der det var lett aa "finne 5 feil". Kompisen vaar derimot var storfornoyd og tok bilde etter bilde av sine nye venner, baade med og uten seg selv. I det 50 Cent gikk paa scenen begynte regnet for alvor aa poese ned! Sokk vaate 45 minutter senere kastet vi inn haandkledet og spanderte paa oss 2 taxier hjem.
Loerdagen stod vi opp tidlig og saa solen titte frem. Dagen ble brukt i Pelourinho, Salvadors historiske omraade som i 1985 kom paa UNESCOs World Heritage liste. Bilder og souvenirer ble kjoept. Paa kvelden var det tid for aa ta turen ut til nok en flyplass, og turen gikk til Fortaleza.
Fortaleza
Vi kom frem til leiligheten vi har faatt laane i Fortaleza i 01-tiden natt til sondag. Vi har portmann, VASKEMASKIN, balkong, 3 soverom og 2 bad (egentlig 3, men det siste hoerer liksom til hushjelpen som vi ikke har). Dette er saker! Soendagen gikk med til aa komme seg etter reisen og etter forkjoelse og rusten hals som foelge av regnvaeret paa 50 Cent-konserten.
Mandagen var det strandliv som gjaldt. Det er deilig aa endelig ha kommet til solen (selv om vi renner bort)! Naa som vi har eget kjoekken har vi funnet ut at vi skal spare penger ved aa lage mat selv, men ble fort blitt oppmerksomme paa at det er lett aa bruke penger paa butikken ogsaa. Vi har ihvertfall et helt kjoekken fullt av eksotiske frukter og juicer og greier og greier! Mandag kveld fikk vi middagsbesok av Juliana som Tonje traff da hun var utvekslingsstudent i USA i 2000/2001. Hun tok oss med paa Pirata, og det minnet mest om et Chippendales show:
Tirsdag var det (relativt) tidlig opp og paa stranden. I taxi denne gangen. Vi jobber med aa tilpasse oss dette dekadente jet-set livet i Fortaleza, og laa derfor paa en strand i tilknytning til et hotell istedenfor til en vanlig strandbar. Etter strand var det tid for beauty parlor. Der fikk vi manikyr, pedikyr, napping av oyenbryn og diverse. Vi betalte under 50 Reais hver, dvs. ca. 180 kr. Det er galskap! Saa var det hjem for haarkur og ansiktsmaske, foer det var ut paa restaurant igjen! Vi var paa det hotteste stedet i hele Fortaleza ifoelge vaar personlige guide og fasilitator Juliana. Det skal ikke vaere daarligere enn det. Tonje og Annette spiste til og med grillet kyllinghjerte! Spennende typer.
I dag er det onsdag og vi skal til Juliana og henge ved bassenget hennes foer vi setter oss paa bussen (igjen) til Jericoacoara (Jeri). Ifoelge vaare nye venner i Fortaleza (Juliana og hennes menn) er Jeri paradis paa jord!
Der i paradis skal vi vaere frem til soendag, og vi gleder oss stort!
(I gaar kveld fikk stebror Andreas og hans forlovede Alison en liten gutt, og jeg er blitt tante Tuva! Det maa ogsaa nevnes)


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Tilbakemeldinger? Tips?